La Lampe Gras
 

Le Corbusier og Lampe Gras

Det var 1920ernes moderne bevægelse blandt de mest innovative franske arkitekter og deres tyske pendant i Bauhaus bevægelsen, der for alvor gjorde La Lampe Gras lamperne til en varig succes.
 
Principperne bag den nye modernitet  foreskrev, at objekter var ægte / ærlige og derfor moralsk acceptable, vel og mærke hvis objektets skønhed var et direkte resultat af objektets funktionalitet. Det var en tankegang, der krævede en form for ideologisk uskyld og renhed - en renhed som let kan aflæses som enkelthed i moderne design, den dag idag.

Le Corbusier

Foto: fra bogen La lampe Gras af Didier Teissonnière.
 
Den verdenskendte franske arkitekt Le Corbusier var den første arkitekt i den modernistiske bevægelse, som viste interesse for La Lampe Gras lamperne. Han valgte ikke kun at buge La Lampe Gras lamperne i eget design studie, men også i talrige arkitekt projekter som "Villa Savoye", "Villa Le Lac" og "Maison Guiette". Det at lamperne har været anvendt af Le Corbusier i sådanne arkitektoniske perler, har afgjort sikret Bernard-Albin Gras lampe opfindelser en usvigelig sikker plads i design historie bøgerne.
 
Villa Savoye, Poissy 1929-1931. Foto: fra bogen La lampe Gras af Didier Teissonnière.

Villa Savoye, Poissy 1929-1931. Foto: fra bogen La lampe Gras af Didier Teissonnière.
 
Også andre store arkitekter, fattede interesse for La Lampe Gras lamperne, men lamperne blev også en arbejdsmæssig ledsager for berømte malere, som Georges Braque og fotografer som amerikanske Man Ray, som brugte en stor del af sin karriere i Paris.
 
For Le Corbusier var relationen til La Lampe Gras lamperne, som hans relation til Thonet 209 M chair og Maple club chair, dybere end blot en æstetisk og funktionel genstand, som passede fornemt til hans egne arkitektoniske tanker, ideer og projekter. La Lampe Gras leverede ham et håndgribligt bevis på, at den industrielle produktion var i stand til at levere objekter, der var 100% anvendelige, nemme at bruge i dagligdagen og som samtidigt udstrålede en designmæssig elegance, en produktionsmæssig ærlighed og en overlegen funktionel effektivitet. Helheden fremstod i en harmonisk balance, og denne harmoni er i sig selv nok til at give, os brugere, en stor glæde og tilfredsstillelse.
La Lampe Gras lamperne var dog mere undtagelsen, i den industrielle produktion, end reglen, idet industrien er blevet storleverandør af dårlig smag, hvilket gav Le Corbusier anledning til, allerede dengang, at reflektere over tidens store paradoks: at de simple, funktionelle objekter engang både var tilgængelige og betalbare, men nu er mere sjældne og dyre, at skønne dekorative elementer tidligere var udtryk for udtalt stolthed og højlydt pralen, idag ses overalt, men i langt højere grad som elementer, der skal sløre den dårlige produktions- og materialekvalitet.
 
Hvis du er til veludført produktion, skarpt og enkelt design, super funktionelle lamper, så køb La Lampe Gras i vores online webshop.